Social media recruitment

Wil jij starten met (online) recruitment? Bij Social Promotion staan we klaar om je te helpen met het vervullen van jouw vacature via social media. In vijf duidelijke stappen laten we je zien hoe wij social media recruitment inzetten om jouw ideale kandidaten te bereiken.

Wat is social media recruitment?

Recruitment is een term die je als bedrijf vaak tegenkomt. Dit is het traditionele proces van het aantrekken, selecteren en aannemen van geschikte kandidaten voor een vacature. Bij social media recruitment zetten we sociale netwerken in om geschikte kandidaten te vinden. Via platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kunnen we snel en effectief potentiële kandidaten bereiken. 

Voordelen van

social media recruitment

Waarom kiezen voor social media recruitment in plaats van traditionele wervingsmethoden? Met social media vergroot je online zichtbaarheid, versterk je employer branding en breng je vacatures gericht onder de aandacht. Dit zorgt voor een groter bereik van potentiële kandidaten en verkort de tijd die nodig is om de juiste match te vinden, waardoor het een effectievere aanpak is dan traditionele recruitment. Lees hieronder de 3 grootste voordelen van social media recruitment:‍

Je benadert een specifieke doelgroep met een persoonlijke advertentie.

Je bereikt zowel actieve als latente werkzoekenden, inclusief kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een baan.

Je versterkt snel je employer branding, met name bij jongere doelgroepen.

Onze werkwijze

Doelgroepanalyse

We willen graag zo specifiek mogelijk de ideale kandidaat targeten. Daarom doen wij grondig onderzoek naar de kenmerken, interesses en het gedrag van de doelgroep. We verzamelen informatie over de opleiding, werkervaring, leeftijd en locatie van de doelgroep. De locatie kunnen wij met je afstemmen, vaak targeten we tot 15-25km van jouw bedrijf. 

Door deze gegevens te analyseren, kunnen de specifieke behoeften en voorkeuren van de doelgroep in kaart worden gebracht voordat we social media recruitment campagnes opzetten.

Doelgroepanalyse

We willen graag zo specifiek mogelijk de ideale kandidaat targeten. Daarom doen wij grondig onderzoek naar de kenmerken, interesses en het gedrag van de doelgroep. We verzamelen informatie over de opleiding, werkervaring, leeftijd en locatie van de doelgroep. De locatie kunnen wij met je afstemmen, vaak targeten we tot 15-25km van jouw bedrijf. 

Door deze gegevens te analyseren, kunnen de specifieke behoeften en voorkeuren van de doelgroep in kaart worden gebracht voordat we social media recruitment campagnes opzetten.

Persona-ontwikkeling

Op basis van de doelgroepanalyse worden persona’s ontwikkeld die het profiel schetsen van de ideale kandidaat. Deze persona’s helpen ons om de doelgroep te verduidelijken en om gerichter en effectiever te communiceren binnen de social media recruitment campagne.

Persona-ontwikkeling

Op basis van de doelgroepanalyse worden persona’s ontwikkeld die het profiel schetsen van de ideale kandidaat. Deze persona’s helpen ons om de doelgroep te verduidelijken en om gerichter en effectiever te communiceren binnen de social media recruitment campagne.

Strategiebepaling

Op basis van de doelgroepanalyse en persona-ontwikkeling stellen we de wervingsstrategie vast. In deze strategie bepalen we de advertentieplanning en -inzet, budgetverdeling en de meetbare doelen voor de campagne.

Strategiebepaling

Op basis van de doelgroepanalyse en persona-ontwikkeling stellen we de wervingsstrategie vast. In deze strategie bepalen we de advertentieplanning en -inzet, budgetverdeling en de meetbare doelen voor de campagne.

Opzetten en optimaliseren campagnes

Wij maken pakkende vacatureteksten en opvallende designs om de aandacht van de potentiële doelgroep te trekken. Door deze kwalitatieve en doelgerichte content, kunnen we effectieve campagnes garanderen. Wanneer de campagnes live staan, zijn wij dagelijks bezig met het analyseren en optimaliseren.

Opzetten en optimaliseren campagnes

Wij maken pakkende vacatureteksten en opvallende designs om de aandacht van de potentiële doelgroep te trekken. Door deze kwalitatieve en doelgerichte content, kunnen we effectieve campagnes garanderen. Wanneer de campagnes live staan, zijn wij dagelijks bezig met het analyseren en optimaliseren.

Presentatie van kandidaten

We presenteren overzichtelijk de beste kandidaten overzichtelijk, compleet met uitgebreide profielen. Jij bepaalt vervolgens hoe het verder gaat: je kunt ervoor kiezen om de sollicitanten zelf op te volgen, of wij nemen dit proces voor je uit handen. 

Wij passen ons aan jouw behoeften aan; of het nu gaat om het inplannen van gesprekken of volledige begeleiding van het selectieproces. Zo behoud jij de controle, terwijl wij zorgen voor een soepele en effectieve afronding van de werving.

Presentatie van kandidaten

We presenteren overzichtelijk de beste kandidaten overzichtelijk, compleet met uitgebreide profielen. Jij bepaalt vervolgens hoe het verder gaat: je kunt ervoor kiezen om de sollicitanten zelf op te volgen, of wij nemen dit proces voor je uit handen. 

Wij passen ons aan jouw behoeften aan; of het nu gaat om het inplannen van gesprekken of volledige begeleiding van het selectieproces. Zo behoud jij de controle, terwijl wij zorgen voor een soepele en effectieve afronding van de werving.

Welk social media platform past bij jouw social media recruitment campagne?

Het is belangrijk om jouw doelgroep goed te analyseren en kritisch te bekijken en te beslissen welk platform het beste bij jouw kandidaten past. Lees hieronder onze 3 meest gebruikte platforms:

  • LinkedIn: Ideaal voor het bereiken van professionele kandidaten. Geschikt om inhoudelijke artikelen en vacatures te promoten. Maar relatief een duur platform t.o.v. Facebook en Instagram.
  • Facebook: Veel gebruikt door oudere generaties en biedt een groot bereik. Visuele content zoals afbeeldingen en video’s, samen met krachtige teksten, werkt hier het beste.
  • Instagram: Populair onder millennials en generatie Z en perfect voor visuele content. Gebruik foto's en video's om een positief beeld van jouw bedrijf te geven.

Eigen organische vacature promotie

Na het opzetten van de social media recruitment campagne kun je de vacature ook zelf op de social media van jouw bedrijf plaatsen. Hierdoor bereik je het eigen netwerk van je bedrijf, wat helpt om de vacature extra zichtbaarheid te geven en te laten delen door medewerkers.

Plan een gratis kennismaking

Bij Social Promotion bereiken wij met social media recruitment via (diverse) social media kanalen de geschikte kandidaten voor jouw vacature. Neem contact op of plan een gratis kennismaking en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.

Bekijk andere cases van
Social Promotion

Bekijk alle casestudies

Klaar om te beginnen?

We staan klaar om je te ondersteunen bij het vinden van nieuwe teamleden! Neem contact met ons op, dan bekijken we samen welke diensten het beste aansluiten bij jouw behoeften.

Neem contact